2022. július 3., vasárnap

Vagy-vagy


Vagy-vagy

1. Házasodj meg, meg fogod bánni; ne házasodj meg, azt is meg fogod bánni; házasodj vagy ne házasodj, mindkettőt meg fogod bánni; vagy megházasodsz, vagy nem, mindkettőt megbánod. Nevess a világ ostobaságain, meg fogod bánni; sírjál rajtuk, azt is meg fogod bánni; nevess a világ ostobaságain vagy sírjál rajtuk, mindkettőt meg fogod bánni; vagy nevetsz a világ ostobaságán, vagy sírsz rajtuk, mindkettőt megbánod. Bízz meg egy lányban, meg fogod bánni; ne bízzál benne, azt is meg fogod bánni; bízz meg egy lányban vagy ne bízzál benne, mindkettőt meg fogod bánni; vagy megbízol egy lányban vagy nem, mindkettőt meg fogod bánni. Akaszd fel magad, meg fogod bánni; ne akaszd fel magad, azt is meg fogod bánni; akaszd fel magad vagy ne akaszd fel magad, mindkettőt meg fogod bánni; vagy felakasztod magad, vagy nem, mindkettőt meg fogod bánni.

Kierkegaard


2. Kierkegaard számára ez minden életbölcsesség foglalata. Ez egyetlen alapelve, amelyből még csak ki sem indul soha, mert ha kiindulna megbánná, és ha nem indulna ki azt is megbánná. Ha ugyanis alapelvéből kiindulna, nem tudna megállni, és azt megbánná, de ha mégis megállna, azt is megbánná. Azért nem hagyja abba, mert már akkor abbahagyta, amikor elkezdte. Filozófiája ezért rövid és ellentmondásmentes, ezért a legmagasabb rendű, és aki ezt nem látja be, az alkalmatlan a filozofálásra - mondja Kierkegaard. A filozófus ugyanis az örökkévalóságban él. Mi most megvizsgáljuk, hogy igaza van-e Kierkegaardnak vagy sem; először szó szerinti, majd mélyebb értelemben - a kedves olvasó követ utamon vagy sem, majd eldönti. Ha követ meg fogja bánni, ha nem követ azt is meg fogja bánni, követ vagy sem, meg fogja bánni.


Házasság

3. A házasságot nyilvánvaló, hogy meg fogod bánni, mert házasodni csak akkor érdemes, ha megtaláltad a nagy Ő-t. Igen ám, de csak akkor fogod tudni, hogy megtaláltad, ha már megtaláltad. Amíg nem találtad meg, addig legfeljebb azt hiszed, hogy megtaláltad, ami egészen más, mint tudni, hogy megtaláltad. Azt hiszed tényleg megtaláltad és megházasodsz, aztán jön az igazi és megbánod, hogy megházasodtál. Aztán meg honnan tudod, hogy te neki az igazi vagy? Ha sok pénzed van, vagy híres vagy, vagy magas státuszod van, egyszóval ha valaki vagy, akkor soha nem tudhatod, hogy ezekbe a járulékos dolgokba szerelmes, vagy beléd. Soha nem tudhatod. Soha! Lehet ő sem tudja, mert tudatalatt rejtőzik nála. Ezért is jó ha nincs semmid, ha senki vagy. Akkor tudhatod, hogy téged magadat szereti, lényedhez kapcsolódik és nem a járulékos dolgokhoz. Erről szólnak azok a mesék, ahol a királyfi szegénylegénynek öltözve megy a lányhoz. Olyan lányt keres, aki őt szereti, és nem a járulékait.

4. Ne házasodj meg tehát, mert megbánod, mert vagy nem miattad házasodik veled, vagy később jön meg a nagy Ő. A nagy Ő-t azért nem veszed el, mert a nagy Ő soha nem akar veled házasodni, vagy te nem akarod elvenni, mert azt gondolod, hogy sokkal jobbat érdemel nálad. Ezt jól gondolod, de azért meg fogod bánni. Vannak persze kivételek, de ezekben az ismert esetekben soha nem tudhatjuk, hogy a nagy Ő csak a pénzéhez, a híréhez, a státuszához ment hozzá, vagy tényleg a nagy Ő-t találták meg mindketten? Lehet ők se tudják. De persze akár még az is lehetséges.

5. Az én problémám a házasság maga, a házasság intézménye, ami kétségtelenül egy üzleti szerződés, érdekszövetség. Ez önmagában, jellegénél, természeténél fogva áll szemben a szerelemmel. Az állam fél a szerelemtől, mert az a végtelenségig individuális, ezért beszél annyit a házasságról és a családról. Kierkegaard itt tehát téved, egyszerűen azért, mert rossz a kérdésfeltevése. A házasságra magára kell rákérdezni, és akkor mondhatjuk, hogy ne házasodj meg, nem fogod megbánni, mert élni fog szívedben a szerelem. Vannak persze kivételek, de ezek csak kivételek.


A világ ostobasága

6. Itt nincs sok mondanivalónk. Ne sírj a világ ostobaságain, mert az semmit nem változtat a dolgon, sőt a világ elérte célját, ezért meg fogod bánni. Nevess a világ ostobaságain, nem fogod megbánni, mert a nevetés a legnagyobb fegyver, ezért soha ne fogyjon el ajkadról a mosoly, nevess hóhéraid képébe, nem fogod megbánni.


Bízzál vagy ne bízzál  meg egy lányban?

7. Mindig bízzál egy lányban, nem fogod megbánni. Akkor sem, ha csalódnod kell, mert megbízni egy lányban akkor is jó, ha érdemtelennek bizonyul. Ez is előfordul, de ha jól választod ki, akkor nem fogsz csalódni. Nem mindegy melyikben bízol meg, de ha kiválasztottad, és rábízod magad, nem fogod megbánni. Ha nem bízol meg benne, azt meg fogod bánni, mert nincs annál rosszabb, ha nincs egy lány, akiben megbízol.


Akaszd fel magad vagy sem?

8. Akaszd fel magad vagy ne akaszd fel magad, mindkettőt megbánod. Ebből az következik, hogy ne akaszd fel magad, mert ha igen, azt mint mondtuk meg fogod bánni, de a másik esetben, ha nem akasztod fel magad, akkor ha megbánod még van lehetőséged korrigálni, míg ha felakasztod magad már nincs választási lehetőséged, ezért ha nem akasztottad fel magad, de korrigálni akarsz, akkor mégse akasztod fel magad, hogy legyen választási lehetőséged, és végül lehet, hogy már egyáltalán nem akarod magad felakasztani. Ez következik abból, amit Kierkegaard mondott.


A mélyebb magyarázat

9. Kierkegaard itt a négyesség elve alapján fogalmazta meg mondandóját. A szerelem, külvilág, istenség, és az egzisztenciális halál a négy meghatározó életelem alapján. Ezek egyúttal a psziché mozgatói és alakítói.

10. A vagy-vagy a választást jelenti. A választás lehetősége eszerint maga a szabadság. Ez azonban nem igaz, a választás csupán látszatszabadság. Az nem szabadság, hogy megmondják miből választhatok. Ez maga a rabság; az engedélyezett és kontrollált választás, a lázadásmentes rabság. Ilyen a valódi alternatíva nélküli parlamenti választás is. A szabadság lényege nem a választás, hanem a döntés képessége, a szabad döntés lehetősége. A szabadság annyiban választás, amennyiben döntés is. Aki szabad, az maga dönt életéről. Erről szólnak azok a mesék, ahol a főhős a tizenkettedik szobába nem mehet be. Az első tizenegy valamelyikébe bemenni nem egzisztenciális döntés, pusztán választás kérdése. A tizenkettedikbe bemenni valódi döntés.

11. Kierkegaard nemhogy dönteni nem akar, választani sem. Úgy véli az igazi, a tökéletes filozófia az örökkévalóság állapota, a mozdulatlanságé, ahol nincs választás. Ez volt az ő filozófiai döntése.

12. Az örök mozdulatlanság azonban azonos a halállal. Ahol élet van, ott mozgás van, ami több, mint puszta választás.